Crowd Funding, η δεύτερη ιστορία

Posted: Νοέμβριος 26, 2014 by kovotsos in Uncategorized

Το παρακάτω κείμενο αποτελεί την εισήγηση του Νικόλα Κόσκορου στην ημερίδα για την Διανομή και τη χρηματοδότηση του ελληνικού ντοκιμαντέρ που έγινε στη ταινιοθήκη στις 15 Νοε 2014.

Crowd funding είναι μια μέθοδος χρηματοδότησης ενός έργου, σκοπού ή προϊόντος από ένα πλήθος ανθρώπων, συνήθως στο διαδίκτυο. Με αυτή τη μέθοδο, ένας ή μία δημιουργός (ή μια δημιουργική ομάδα) προσκαλεί ένα κοινό να συμμετάσχει στη δημιουργία ενός έργου, συνεισφέροντας οικονομικά,  με την υπόσχεση αφενός της εκπλήρωσης του προτεινόμενου έργου, και αφετέρου με ηθικά ή/και υλικά ανταλλάγματα, μέσω μιάς διαδικτυακής πλατφόρμας χρηματοδότησης, η οποία συνιστά και τον τρίτο παράγοντα.

Στη βασική του περιγραφή αυτό το χρηματοδοτικό μοντέλο είναι απλό, στην εφαρμογή του όμως κάθε άλλο. Αν αναλογιστεί κανείς πως το 2013 υπήρχαν περί τις 450 διαδικτυακές πλατφόρμες crowd funding με συνολικό κύκλο εργασιών 5,1 δισ. δολάρια ΗΠΑ, αντιλαμβάνεται ότι το crowd funding προσφέρει πληθώρα χρηματοδοτικών ευκαιριών, αλλά συνάμα και πως υπάρχει πολύ μεγάλος ανταγωνισμός για την απόκτηση αυτών των πόρων.

Το διαδικτυακό crowd funding πρωτοέκανε την εμφάνισή του το 2006, παράλληλα με την ανάδυση του κοινωνικού ιστού, ευρύτερα γνωστού ως social media. Το γεγονός αυτό δεν είναι τυχαίο. Το crowd funding συνιστά μια ακόμα έκφανση από μια σειρά κοινωνικών και οικονομικών φαινομένων του διαδικτυακού καπιταλισμού και των επικοινωνιακών εργαλείων που τα γέννησαν ή γεννήθηκαν μέσα από αυτά.

Αυτή η σύντομη και μάλλον ρηχή αναφορά στο ιστορικό του crowd funding αποσκοπεί στο να υπογραμμίσει ότι το crowd funding είναι μια καταρχήν social δραστηριότητα. Η αξιωματική αποδοχή αυτού του γεγονότος, και ακόμα περισσότερο η κατανόηση του τί είναι social, πώς λειτουργεί η σφαίρα του social και πώς κινείται κανείς μέσα σε αυτήν είναι, κατά την άποψή μου, αναγκαία για το σχεδιασμό μιάς προσπάθειας crowd funding με αυξημένες πιθανότητες επιτυχίας.

Δέκα χρόνια μετά την ίδρυση του Facebook ο αριθμός των διαδικτυακών εργαλείων που έχουν χαρακτήρα social αυξάνεται σταθερά, τείνοντας μάλλον να επαληθεύσει την ρήση του ιδρυτή της πως “τα πάντα είναι social”.  Η ραγδαία εξέλιξη των εργαλείων αυτών και η επακόλουθη ευκολία δημοσίευσης της πληροφορίας, καθώς και και ο ταυτόχρονα πολύ μεγάλος αριθμός ενεργών χρηστών, ο οποίος τον Αύγουστο 2014 ξεπέρασε τα 2 δισεκατομύρια άτομα, συντελούν σε μια διαδικτυακή καθημερινότητα, σε μια εμπειρία του χρήστη που χαρακτηρίζεται από υψηλό ψηφιακό θόρυβο, μια κατάσταση στην οποία ο χρήστης εκτίθεται καθημερινά σε έναν πολύ μεγάλο αριθμό μηνυμάτων, όπου η συμμετοχή του στη “συνομιλία” που λαμβάνει χώρα μέσα στην κοινωνική σφαίρα διασπάται συχνά, χάνοντας ειρμό ή νόημα, με αποτέλεσμα την πολύ υψηλή απαιτητικότητα ή/και την εύκολη κόπωση, συχνά τον εκνευρισμό ή την περίπου προεξοφλημένη αδιαφορία του πιθανού αποδέκτη ενός μηνύματος.

Ίσως τα παραπάνω σας φαίνονται υπερβολή και δεν ανταποκρίνονται στη δική σας εμπειρία από τα social media. Μια ματιά στο infographic με τίτλο “The Conversation Prism” που δημιούργησε ο Brian Solis του Altimeter Group και η ομάδα JESS3 επιχειρηματολογεί παραστατικά υπέρ της τοποθέτησής μου, βάζοντας το χρήστη στο κέντρο του στροβίλου και πρεσβεύοντας συγκεκριμένες “αρετές” για την αποτελεσματική εποπτεία και διαχείριση των επιμέρους κατηγοριών και δυνατοτήτων των social media. Αν κάποια από αυτά τα μέσα δεν είναι άμεσα αναγνωρίσιμα γιατί δεν είναι διαδεδομένα ή διαθέσιμα εκτός ΗΠΑ, ένας μεγάλος αριθμός πάντως από αυτά είναι διεθνή. Επιπρόσθετα, το πλαίσιο αναγνώρισης διαπιστευτηρίων εγγραφής χρήστη OAuth, το οποίο δίνει τη δυνατότητα χρήσης των συνθηματικών πρόσβασης σε ένα μέσο για την εγγραφή και είσοδο σε κάποιο άλλο, έχει υιοθετηθεί από έναν μεγάλο αριθμό κοινωνικών μέσων, επιτείνοντας ακόμα περισσότερο την πληροφορική σύγχυση (εκτός από το ότι είναι τρωτή από πλευράς ασφαλείας, η μέθοδος αυτή επιτρέπει την πρόσβαση στα δεδομένα του χρήστη από το ένα μέσο στο άλλο σε κάποιο βαθμό, ανάλογα την περίπτωση, και τέλος μια διευκόλυνση πρόσβασης η οποία δεν είναι αναγκαία ή χρήσιμη. Χαρακτηριστικά αναφέρω ότι πρόσβαση στις υπηρεσίες τους μέσω OAuth επιτρέπουν μεταξύ άλλων και τα εξής μέσα: Amazon, Bitly, Box, Dailymotion, Dropbox, Etsy, Evernote, Facebook, Flickr, Foursquare, Goodreads, Google, Imgur, Indiegogo, Instagram,  Kickstarter, LinkedIn, Microsoft (Hotmail, Windows Live, Messenger, Xbox), Netflix, PayPal, Reddit, Salesforce.com, Sina Weibo, Trello, Tumblr, Twitter, Vimeo, VKontakte, Yahoo, Yandex και Yelp. (Μη με ρωτήσετε τί κάνει αυτό το τελευταίο, απλά μπορώ να σας πω ότι έχει 132 εκατομύρια επισκέπτες το μήνα).

Είναι πρόδηλο από τα παραπάνω ότι οποιοσδήποτε θέλει να εκμεταλλευθεί τις δυνατότητες που προσφέρει ο κοινωνικός ιστός, αδιαμφισβήτητα πάρα πολύ μεγάλες—στην πρόσβαση της πληροφορίας, στην διάδοση των μηνυμάτων, και στην αναζήτηση πιθανών χρηματοδοτών (οι τρεις δηλαδή λειτουργικές συνιστώσες μιας καμπάνιας crowd funding), είναι αντιμέτωπος με μια σχεδόν απίστευτη σειρά επιλογών. Υπάρχουν εν τούτοις ορισμένες βασικές αρχές, τις οποίες μπορούμε να παραθέσουμε εδώ, και οι οποίες από μόνες τους απλουστεύουν την προσέγγιση.

Πρακτικά μιλώντας και για να ξεκινήσω από τη μέση, οι μεγάλες πλατφόρμες χρηματοδότησης για ταινίες είναι το Kickstarter και το Indiegogo. Μακράν η σημαντικότερη από πλευράς συγκέντρωσης πόρων για την παραγωγή ταινιών είναι η πρώτη, η οποία επιτρέπει τη χρηματοδότηση κυρίως έργων τέχνης ή τεχνολογίας και πάντως όχι φιλανθρωπικών σκοπών, αλλά μόνο δημιουργών που έχουν ως βάση τις ΗΠΑ, Ηνωμένο Βασίλειο, Καναδά, Αυστραλία, Νέα Ζηλανδία, Δανία, Ολλανδία, Ιρλανδία, Νορβηγία και Σουηδία. Το Kickstarter επίσης δεν επιτρέπει τη μερική επίτευξη του αρχικού οικονομικού στόχου. Έτσι, αν μια καμπάνια στο Kickstarter αποτύχει να συγκεντρώσει το ποσό που δηλώνει ως στόχο στην έναρξη της καμπάνιας, ο χρηματοδότες δεν χρεώνονται και ο δημιουργός δεν εισπράττει τίποτα. Στο Indiegogo, δεν υπάρχουν αυτοί οι γεωγραφικοί περιορισμοί προέλευσης του δημιουργού. Επίσης υπάρχει η δυνατότητα μερικής επίτευξης του αρχικού στόχου (με μεγαλύτερη παρακράτηση προμήθειας όμως). Το γεγονός ότι επιτρέπεται η χρηματοδότηση μεγαλύτερου εύρους στόχων καθιστά τον ανταγωνισμό για προσοχή και πόρους εντός της πλατφόρμας μεγαλύτερο. Οι δύο πλατφόρμες αυτές είναι μεγάλες, εμπεριέχουν πολλή πληροφορία και μεγάλες δυνατότητες διαδικτύωσης με τα άλλα κοινωνικά μέσα και απαιτούν χρόνο για εξοικείωση και εκμάθηση. Κάποιες γραφειοκρατικές λειτουργίες που απαιτούνται για τη διαπίστευση και την ταυτοποίηση του δημιουργού καθώς και οι τραπεζικές διαδικασίες είναι χρονοβόρες. Η ενδελεχής εξοικείωση με τη μία ή την άλλη ή και τις δύο είναι χρήσιμη άσκηση για την κατανόηση της λειτουργίας τους και απολύτως αναγκαία για την σωστή διαχείριση της καμπάνιας όταν αυτή ξεκινήσει.

Μια που είπα την λέξη διαχείριση να έρθω στον πυρήνα μιας καλής στρατηγικής crowd funding:  την καλή ιστορία. Για να κάνω crowd funding πρεπει να γίνω social στορυτέλλερ, και για να είμαι αυτό πρέπει νά έχω μία ιστορία να πω. Και προπαντός σε κάποιον να την πω. Και εδω είναι που “την πατάνε” ίσως οι πιο πολλοι δημιουργοί. Αυτή η ιστορία δεν μπορεί να έιναι “θέλω να κάνω την ταινία μου, και πάρε και το τρέϊλερ”. Και αυτό γιατί είναι η ιστορία που θα πω στο κοινό μου να έρθει να δει την ταινία, όχι να την συμπαράγει. Επίσης, γιατί το “βοηθήστε με να κάνω την ταινία μου γιατί έχει ωραίο θέμα” είναι αυτό που θα πουν και όλοι οι υπόλοιποι. Είναι μια εύκολη λύση η οποία μπορεί ακόμα και να προσβάλει έναν υποψήφιο χρηματοδότη, στην καλύτερη περίπωση πάντως δεν θα σαγηνεύσει τα κοιονωνικά δίκτυα αρκετά για να αναδιανείμουν το μήνυμα.  Σίγουρα η επιθυμία της δημιουργίας του έργουείναι η κινητήρια δύναμη, αλλά είναι κάτι που πρέπει να αφηγηθείς. Οπότε χρειάζεται κανείς να επινοήσει ακόμη ένα σενάριο. Ένα σενάριο αφήγησης που να εμπλέκει το κοινό του. Μια μετα-αφήγηση για την ταινία του, στην οποία το κοινό έχει θέση. Και η θέση του κοινού δεν μπορεί να είναι του απλού καταναλωτή γιατί πολύ απλά δεν είναι αυτό το κοινό που θέλει κανείς να προσελκύσει. Πρεπει να είναι μία ιστορία που κάνει το κοινό συμπαραγωγό, τον εμπλέκει ουσιαστικά και όχι με φθηνούς ή απλοϊκούς τύπους marketing. Αρα χρειάζεται μία σοβαρή επένδυση σε ένα δεύτερο, διαδραστικό σενάριο εμπλοκής των χρηστών. Πριν γράψει κανείς αυτο το σενάριο, πρέπει να δει το κοινό του. Να το μελετήσει, εάν το έχει ήδη, ή να το δημιουργήσει έαν είναι καινούργιος.

Ο μεγαλύτερος και σημαντικότερος παράγοντας σε μια καμπάνια crowd funding είναι το κοινό. Σε ένα πλαίσιο social media το κοινό αποτελείται από τους προσωπικούς “φίλους” που έχει κάποιος στο Facebook, καθώς και δυνάμει κοινό ανάμεσα σε φίλους φίλων, αλλά και ανθρώπους που μπορεί να προσελκύσει σε μια σελίδα που θα δημιουργηθεί για τον σκοπό της προώθησης της καμπάνιας crowd funding, επιπρόσθετα από και σε συνδυασμό με το προφίλ της καμπάνιας που θα δημιουργηθεί στην χρηματοδοτική πλατφόρμα. Αυτό γιατί το Facebook διαθέτει την πολυσχιδέστερη δομή, τις μεγαλύτερες συνδυαστικές δυνατότητες (κατ’ επιλογήν και με αλγοριθμικούς αυτοματισμούς αλγοριθμικά) καθώς και τις μεγαλύτερες προωθητικές δυνατότητες από όλα τα ανεπτυγμένα κοινωνικά μέσα. Τέλος, διαθέτει και τον μεγαλύτερο αριθμό ενεργών χρηστών στην Ελλάδα, περίπου 4,5 εκ. Η τεκμηρίωση που προσφέρει το Facebook στον απλό χρήστη είναι πολύ εκτεταμένη και αξίζει να εξοικειωθεί κανείς μαζί της, ειδικά αν σκοπεύει να κάνει χρήση των προωθητικών εργαλείων του, τα οποία δίνουν τη δυνατότητα κατεύθυνσης του αποδέκτη ενός προωθητικού μηνύματος σε μια πληθώρα από πιθανούς στόχους, είτε μια σελίδα FB, μια εφαρμογή, ή ένας εξωτερικός ιστότοπος, με βάση συγκεκριμένα γεωγραφικά, δημογραφικά, ηλικιακά, και άλλα κριτήρια σε συνδυασμό. Συμπερασματικά,όσον αφορά το κοινό, αυτό είτε υπάρχει και πρέπει να ενεργοποιηθεί, είτε δεν υπάρχει και πρέπει να δημιουργηθεί εκ νέου, να σχεδιαστεί ουσιαστικά βάσει προεπιλεγμένων κριτηρίων.

Η δόμηση μιάς διαδικτυακής αφήγησης, της δεύτερης αυτής ιστορίας που χρειάζεται μια καμπάνια,  δεν μπορεί να ολοκληρωθεί χωρίς την ύπαρξη ενός ιστότοπου. Αν και πολλοί δημιουργοί διατηρούν δείγματα του έργου τους στο Vimeo ή το YouTube, εργαλεία πολύ χρήσιμα για την αποθήκευση, αρχειοθέτηση, επισκόπηση, και αναζήτηση οπτικοακουστικού υλικού, είναι η φύση τους είναι μονολιθική και μερική. Η συνολική ταυτότητα ενός έργου, σε συνδυασμό με την ταυτότητα του δημιουργού μπορεί να αποδοθεί καλύτερα, με μεγαλύτερη ελευθερία έκφρασης και ολοκληρωμένα μόνο μέσα από έναν ιστότοπο και την σχέση αυτού φυσικά με τα κοινωνικά μέσα δικτύωσης και την πλατφόρμα χρηματοδότησης. Ένας ιστότοπος είναι καθαρά προσωπική υπόθεση, έχει τις μεγαλύτερες δυνατότητες εικαστικού και πλοηγικού σχεδιασμού (αρχιτεκτονική της πληροφορίας) προσαρμογής, εξατομίκευσης, παράθεσης ακόμα πληροφορίας και διασύνδεσης. Άνθρωποι οι οποίοι δεν κάνουν χρήση των social media μπορούν να μάθουν για το δημιουργό και το έργο του στον ιστότοπο, να τον βρουν μέσω μιά μηχανής αναζήτησης, αν η βελτιστοποίηση μηχανής αναζήτησης έχει γίνει σωστά, και από εκεί να οδηγηθούν στην πλατφόρμα χρηματοδότησης. Επιπρόσθετα, υπάρχει η δυνατότητα συγκομιδής στοιχείων από τον ιστότοπο και η χρήση τους εντός Facebook για την περαιτέρω ανάπτυξη του εκεί ακροατηρίου. Η δημιουργία ενός ιστότοπου είναι μιά υπόθεση τεχνικά σχετικά εύκολη και όχι ιδιαίτερα δαπανηρή, από την κατοχύρωση ενός ονόματος χώρου μέχρι την πρώτη ανάρτηση, χάρη στην ύπαρξη αξιόπιστων παρόχων με πολύ καλή ζωντανή υποστήριξη στην Ελλάδα και στο εξωτερικό αλλά και την ύπαρξη στιβαρών εργαλείων ελεύθερου ανοιχτού κώδικα τα οποία είναι βατά στην εκμάθησή τους και έχουν πολύ μεγάλες δυνατότητες προσαρμογής, όπως είναι το WordPress. Και πάλι όμως εδώ απαιτεί την επένδυση του χρόνου του δημιουργού και των συνεργατών του.

Τέλος, θα ήθελα να πω πως στο Twitter υπάρχει μια πολύ μεγάλη παρουσία ανεξάρτητων σκηνοθετών, παραγωγών και διανομέων ταινιών διεθνώς καθώς και μια πολύ δυναμική ελληνική κινηματογραφική κοινότητα. Αν υπάρχει η δυνατότητα δημιουργίας ενός Twitter feed για την καμπάνια σας, αυτό μπορεί να οδηγήσει τη διάχυση του μηνύματος σας σε ένα πολύ εξειδικευμένο κοινό, το οποίο με τη σειρά του μπορεί να βοηθήσει στην προώθηση μέσω retweets σε πιθανούς χρηματοδότες.

Αντιλαμβάνομαι πως ίσως όλα όσα αναφέρω παραπάνω να ακούγονται σχηματικά, ενδεχομένως και υπερβολικά. Είμαι όμως της γνώμης ότι είναι αναγκαία για την επίτευξη ενός σημαντικού οικονομικού στόχου όπως είναι η χρηματοδότηση της παραγωγής μιας ταινίας τεκμηρίωσης, και αυτό γιατί το ενδιαφέρον του κοινού δεν είναι εύκολο να κερδηθεί, ακόμα λιγότερο να διατηρηθεί. Είναι μια δυναμική υπόθεση, που απαιτεί φαντασία, ενδιαφέρον για τον συνομιλητή, μέριμνα, εγρήγορση, συνέπεια και τακτ. Η αφήγηση, που είναι οικεία στο δημιουργό μιάς ταινίας τεκμηρίωσης, δεν αφορά το έργο του μόνο ή τον δημιουργό αλλά και την χρηματοδοτική καμπάνια την ίδια, εξελίσσεται δηλαδή κατά τη διάρκειά της, καθώς εξελίσσεται και αναπτύσσεται το κοινό της. Είναι δηλαδή ένα έργο μέσα στο έργο, πριν από αυτό και προς αυτό αλλά και αναπόσπαστο κομμάτι του που μεταμορφώνεται και μεταμορφώνει.

Ίσως το πιό ξένο στην υπόθεση αυτή σε έναν καλλιτεχνικό δημιουργό είναι η αίσθηση ότι κατά κάποιον τρόπο πρέπει να κατακερματίσει το έργο του και να το ταίσει σε μια μηχανή που ανακυκλώνει περιεχόμενο, να εισοδηματοποιήσει δηλαδή τα δημιουργήματα του. Δεν είναι απολύτως ακριβής αυτή η αντίληψη, ίσα-ίσα το αντίθετο θα ήθελα να υποστηρίξω. Οτι δηλαδή χρειαζόμαστε μια δευτερη ιστορία η οποια φυσικά και έχει κομμάτια της πρωτης αλλα είναι διαφορετική.  Διότι αν και η προτεινόμενη προσέγγιση δανείζεται μεθόδους από το λεγόμενο content marketing, δηλαδή την εμπορική και επιχειρηματική διαδικασία δημιουργίας αξιόλογου περιεχόμενου για την προσέλκυση, απόκτηση και εμπλοκή ενός σαφώς προσδιορισμένου και κατανοητού ακροατηρίου με στόχο την προώθηση της καταναλωτικής και άρα κερδοφόρου για τον διαφημιζόμενο δράσης του πελάτη,  εν τούτοις διαφέρει σε αρκετά σημεία—πρώτον ότι δεν προωθεί ένα brand αλλά ένα καλλιτεχνικό έργο, δεύτερον ότι η βάση της προσπάθειας δεν γίνεται με κλασικά διαφημιστικά εργαλεία και οικονομοτεχνικές/δημογραφικές παραμέτρους αλλά με ένα ήδη υπάρχον ακροατήριο που συντονίζεται με τις δημιουργικές ανησυχίες του σκηνοθέτη/παραγωγοιύ, τρίτον ότι η πρόσκληση συμμετοχής στο χρηματοδοτικό κοινό είναι προσωπική και η συμμετοχή του χρηματοδότη στην καμπάνια είναι προσωπική και είναι συνεχής, δεν λήγη δηλαδή με μια στιγμιαία κατανάλωση ή ακόμα με με την λήξη της καμπάνιας αλλά συνεχίζεται έως τη δημιουργία του έργου και την διάδραση που μπορεί να προκύψει μελλοντικά σχετικά με αυτό.

Ο ρόλος του δημιουργού που θα επιχειρήσει μια καμπάνια crowd funding είναι δύσκολος. Από τη μιά πλευρά υπάρχει εδώ και αρκετό καιρό ένας νέος, μεγάλος ορίζοντας χρηματοδότησης, ο οποίος είναι πραγματικός και όχι πλασματικός–αυτό είναι ευχάριστο και ελπιδοφόρο. Από την άλλη, έχει να κατανοήσει τεχνολογίες και να εξοικειωθεί με πρακτικές που προσθέτουν μεγάλο φόρτο εργασίας σε ένα ήδη φορτωμένο πρόγραμμα—αυτό είναι εκ των πραγμάτων, από τη φύση των διαδικτυακών εργαλείων, αναπόφευκτο. Τρίτο, και ίσως πιό επαχθές, είναι ότι η επιτάχυνση της διάχυσης των μηνυμάτων, η συνεχής εμφάνιση νέων μέσων, και ο πολλαπλασιασμός των εκστρατειών crowd funding οδηγούν με βεβαιότητα σε μια κόπωση του κοινού, σε μια κάμψη εμδιαφέροντος, σε μεγαλύτερη επιλεκτικότητα και άρα σε μεγαλύτερο ανταγωνισμό. Η επιτυχία μιας προσπάθειας crowd funding εξαρτάται απόλυτα από τη διαμόρφωση ενός ρεαλιστικού, εφικτού οικονομικού στόχου, της επιλογής της κατάλληλης πλατφόρμας χρηματοδότησης, της απόλυτης εξοικείωσης με τα διαδικτυακά εργαλεία, του σωστού σχεδιασμού της καμπάνιας, και της συνεπούς ανάπτυξης μιάς αφήγησης που θα προσελκύσει το κατάλληλο ακροατήριο, θα το εμπλέξει μέσα στην αφήγηση και θα το εμπνεύσει να συμμετάσχει ενεργά και έμπρακτα στη συνέχισή της.

Θα ήθελα να ευχαριστήσω την Ταινιοθήκη της Ελλάδος και την κα Μαρία Κομνηνού για την φιλοξενία, τον κο. Ηλία Δημητρίου για την τιμή που μου έκανε να με προσκαλέσει στην ημερίδα αυτή, και τον κο. Άγγελο Κοβότσο για την βοήθειά του κατά την προετοιμασία και το συντονισμό.

 

 

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s